Jak wyrzucić z głowy dręczące myśli?

 Czasami własne myśli stają się naszymi wrogami. Dzieje się tak, gdy pomimo usilnych starań, w naszym umyśle wciąż pojawiają się kwestie, o których wolelibyśmy zapomnieć. Nie możemy wyrzucić z głowy nawracających lęków, przykrych wspomnień lub osoby, która nas skrzywdziła. Czy jest jakiś sposób na to, by na nowo stać się panem sytuacji? Jak pozbyć się uporczywych myśli?

 

Nasz umysł odznacza się potężną, a chwilami nawet niebezpieczną mocą. To, co się w nim dzieje, może pomóc nam w różnych życiowych sytuacjach, ale również zniweczyć nasze starania, zniszczyć potencjalnie piękne chwile lub dobrze zapowiadającą się znajomość. Oddziaływanie myśli na rzeczywistość nie przybiera formy jakiejś tajemniczej, magicznej mocy, a wynika z prostego faktu, że od tego, co myślimy i czujemy, w dużym stopniu zależy to, co robimy i do czego jesteśmy zdolni. Nie bez powodu urodzeni optymiści i osoby niemające tendencji do nadmiernego zamartwiania się różnymi zdarzeniami przechodzą przez życie z uśmiechem i bez większych trudności. Z kolei nieustannie snucie czarnych scenariuszy, rozpamiętywanie własnych błędów i porażek oraz ciągłe wracanie myślami do przykrych wspomnień potrafi zatruć nawet najpiękniejszą codzienność. Przygnieceni ciężarem nieprzyjemnych myśli stajemy się pozbawieni entuzjazmu, bierni i nieszczęśliwi.

 

Jeśli ty również zmagasz się z przykrymi, niechcianymi przemyśleniami, z pewnością nieustannie zastanawiasz się, jak pozbyć się tego złego nawyku. Cóż, nie jest to łatwe, co nie oznacza, że niemożliwe. Istnieje kilka metod, które przy odrobinie wytrwałości z pewnością pomogą ci to osiągnąć.

 

Jest takie proste ćwiczenie, które bardzo dobrze obrazuje usilne próby wyrzucenia niechcianych tematów ze swojego umysłu. Polecenie brzmi: nie myśl o różowym słoniu. Obraz różowego słonia automatycznie przebiegł ci przez głowę, prawda? To o tyle zabawne, że przecież zwierzę w takim kolorze raczej nie należy do obiektów naszych codziennych rozmyślań. Pojawia się w naszej wyobraźni wyłącznie w wyniku nieudolnych prób uniknięcia takich myśli. Podobne zjawisko występuje podczas diety, kiedy myślimy o słodyczach i tuczących przekąskach jeszcze częściej niż zwykle. Dzieje się tak dlatego, że unikając czegoś, nieumyślnie koncentrujemy na tym swoją uwagę. Im bardziej zależy nam na wyrzuceniu czegoś ze swojej głowy, tym bardziej się na tym skupiamy.

Oznacza to, że jeśli w naszej świadomości pojawia się jakaś niechciana myśl, powinniśmy na chwilę się na niej skoncentrować. Pozwólmy jej wybrzmieć, po czym zajmijmy się czymś innym. Jest to bardzo skuteczna metoda np. wtedy, gdy nie możemy przestać odtwarzać w głowie jakiejś piosenki. W takiej sytuacji najlepiej wysłuchać jej do końca, po czym włączyć inną, ewentualnie zanucić obie melodie jedna po drugiej. Kluczem jest niepozwalanie, by nasze myśli krążyły bez celu, a kierowanie ich na konkretne obiekty czy tematy. Zamiast rozpraszać swoją uwagę, skup ją na innej czynności lub zagadnieniu. Może to być ciekawy projekt zawodowy, rozmowa ze znajomym, a nawet interesujący film lub program w telewizji.

 

Jeśli twoje myśli nieustannie zajmują jakieś nieprzyjemne, dręczące sprawy, np. zamartwiasz się o bezpieczeństwo kogoś bliskiego, rozpamiętujesz gafę, która ci się przydarzyła lub nie możesz zapomnieć o kłótni z ważną dla ciebie osobą, postaraj się spojrzeć na te sprawy w jak najbardziej trzeźwy i obiektywny sposób. Pamiętaj, że twoje myśli nie są faktami, a jedynie jednostkową oceną sytuacji. Wpływają na nią nie tylko faktyczne zdarzenia, ale również pojawiające się w odpowiedzi na nie emocje, wrażenia oraz odczucia w ciele (np. drżenie rąk, szybka akcja serca, pocenie się itd.). Wszystkie te rzeczy sprawiają, że niełatwo nam spojrzeć na sytuację z odpowiedniej perspektywy. Głupota, którą powiedzieliśmy na spotkaniu, z pewnością nie była aż tak istotna dla innych jego uczestników, którzy z dużym prawdopodobieństwem nawet nie zwrócili na nią uwagi lub już o niej zapomnieli. Nasz bliski, o którego się martwimy, pewnie po prostu nie słyszy telefonu, zatrzymała go rozmowa z dawno niewidzianym znajomym i za chwilę pojawi się w drzwiach. Wszelkie zdarzenia z przeszłości można interpretować na wiele sposobów i patrzeć na nie z różnych perspektyw. Nie daj sobie wmówić, że najbardziej pesymistyczna interpretacja zawsze jest tą najbliższą prawdzie. A jeśli ktoś cię zranił – spróbuj w jakimś stopniu mu wybaczyć. Nie dla niego, ponieważ na to zasługuje, ale dla siebie. Negatywne zdarzenia z przeszłości nie powinny cię definiować. Traktuj je jak część swojej historii, wyciągaj z nich wnioski, ale pozostaw za sobą i nie rozmyślaj o nich bez końca.

 

Kolejnym sposobem, który pomoże ci przezwyciężyć natrętne myśli, jest wyciszenie swojego umysłu. Codziennie postaraj się przeznaczyć trochę czasu na relaksację. Testuj różne metody uspokajania emocji, słuchaj wyciszającej muzyki, stosuj ćwiczenia oddechowe, idź na spacer do parku lub weź relaksującą kąpiel. Badania udowodniły, że stres obecny w codziennym życiu wzmaga natrętne, negatywne myśli. Jeśli postarasz się, by było go w twoim życiu jak najmniej, łatwiej ci będzie się ich pozbyć.