Sztuka dialogu – jak nauczyć się swobodnie rozmawiać z ludźmi

Rozmowa z drugim człowiekiem to nieodłączny element życia codziennego. Rozmowa jest fundamentem bliższego poznania drugiej osoby i nawiązywania interakcji. Jednocześnie jest fundamentem każdej relacji – czy to w pracy, sklepie, rodzinie czy związku. Choć mogłoby się wydawać, że nawiązanie konwersacji to niebywale prosta czynność, może ona przysporzyć wiele trudności. Czy sztuka konwersacji z drugą osobą, która dla wielu jest naturalna, może być trudnym wyzwaniem dla innej osoby? Wiele zależy od naszego charakteru. Niektórzy są nieufni wobec innych, stąd też ciężko nawiązać nić porozumienia z innymi. Z kolei pozostali są otwarci na nowe znajomości, co sprawia, że rozmowa z osobami z różnych środowisk nie sprawia im najmniejszego problemu.Czy w dzisiejszych czasach łatwiej o nawiązywanie kontaktów, czy wręcz przeciwnie? Czym jest sztuka dobrego kontaktu międzyludzkiego? Jak znalezienie wspólnej płaszczyzny ułatwia ten proces? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w dalszej części artykułu. Dowiedz się jak swobodnie rozmawiać z ludźmi

Dialog podstawą rozmowy

Dialog to nic innego, jak rozmowa co najmniej dwóch osób. Zatem, rozpoczynając konwersację warto mieć na uwadze, że rzeczywiście uczestniczy w nim druga osoba. Nie bój się jasno wyrażać swoich poglądów na dany temat, broń swojego zdania, ale z szacunkiem i zrozumieniem dla partnera rozmowy. Ponadto, staraj się słuchać, co mówi do Ciebie rozmówca w trakcie rozmowy. Wykazuj zaangażowanie i zainteresowanie prowadzeniem konwersacji i nie bój się zadawania pytań. Nie zamykaj się w sobie, ale bądź otwarty – poruszaj nowe, nawet trudne tematy. Nie zniechęcaj się do rozmowy, mimo, że ktoś posiada odmienne zdanie. Ważne jest również wysłuchanie stanowiska rozmówcy do końca, mimo, że bardzo często chcemy wtrącić przysłowiowe „5 groszy” i wyrazić swoją opinię. Z pewnością niekulturalne jest wtrącanie swojego zdania, gdy on nie skończył jeszcze wypowiedzi. Unikaj wypowiadania stwierdzeń, takich jak np. „Nie masz racji”. Staraj się zrozumieć punkt widzenia osoby, z którą rozmawiasz a będzie to bez wątpienia udany dialog. Nie trzymaj się również jednego tematu, w którym macie odmienne zdanie. Bycie otwartym nie oznacza również porzucenia swoich racji, a jedynie próby zrozumienia drugiej osoby. Szanuj rozmówcę i jego wypowiedzi, zadawaj pytania, by zrozumieć jego punkt widzenia. Pozwól by, mógł dokończyć swoje zdanie. Lubimy ludzi, którzy mają takie samo zdanie na wielu płaszczyznach co my, jednak nie zawsze będziemy trafiać na takich rozmówców. Dlatego szanujmy się nawzajem.
<

rozmowa

 

Jak rozmawiać z ludźmi żeby być dobrze zrozumianym?

Aby nauczyć się swobodnie rozmawiać z innymi ludźmi bardzo ważne jest wzajemne zrozumienie. Podczas nawiązywania dialogu należy bezwzględnie okazać je drugiej osobie. Jednak, jak rozmawiać, abyśmy to my zostali dobrze zrozumiani? To pytanie z pewnością rodzi się w głowach wielu osób. Na początku musimy zastanowić się, czego konkretnie oczekujemy od rozmówcy i ofiarować mu to samo. Tak więc, jeśli chcemy, aby był on zaangażowany w prowadzenie konwersacji – powinniśmy postępować dokładnie tak samo. Prowadząc z kimś rozmowę nie zajmuj się czymś innym – nie patrz w telefon czy telewizor. Okazanie zainteresowania jest wyrazem szacunku dla partnera rozmowy i pozwala poczuć się naszemu rozmówcy, swobodnie i dobrze w naszym towarzystwie. Swoją uwagę skieruj w kierunku drugiego człowieka. Z pewnością to samo otrzymasz z przeciwnej strony.

Sztuka konwersacji

Aby być dobrze zrozumianym trzeba mówić w jasny sposób. Warto używać klarownych sformułowań, które będą oczywiste dla każdego. Dzięki temu rozmówca nie będzie miał wątpliwości co do naszych intencji. Bycie szczerym to fundament udanej rozmowy. Skoro sami oczekujemy szczerości od innych, to sami powinniśmy ją okazywać. Mimo że możemy posiadać różne punkty widzenia, nie bójmy się, że nasze odmienne zdanie spłoszy rozmówcę. Jeśli będziemy rozmawiać szczerze, słychać co druga osoba ma do powiedzenia, to jest to przepis na udaną konwersację. Podczas rozmowy raczej starajmy się unikać stosowania sarkazmów czy różnych podtekstów – będzie to powodem do doszukiwania się tzw. drugiego dna w wypowiedzi. Taki styl rozmowy może spowodować pojawienie się negatywnych emocji, które nie sprzyjają rozmowie z drugą osobą. Szczególnie należy zwrócić na to uwagę, gdy rozmawiamy z osobą nieznajomą. Na koniec dobrze jest zwyczajnie zapytać, czy osoba, z którą rozmawiamy wie, co mamy w danej sytuacji na myśli. W związku z tym zyskamy pewność, że zostaliśmy dobrze zrozumiani. W pewnym momencie twojej wypowiedzi najlepiej zapytać rozmówcę co sądzi o tym co powiedziałeś, jaka jest jego opinia na ten temat oraz pozwoli naturalnie kontynuować rozmowę.

Wspomagaj się mową ciała

Chcąc nauczyć się, jak rozmawiać z ludźmi warto zwrócić uwagę na mowę ciała. Niewątpliwie, jest to bardzo istotny aspekt, który znacząco ułatwia porozumiewanie się z innymi. Najpierw należy zadbać o odpowiedni dystans między nami a rozmówcą. Pamiętaj, że nie powinien być on zbyt bliski, gdyż rozmówca może czuć się niekomfortowo ani zbyt daleki, co znacznie utrudni konwersację. Uszanuj przestrzeń osobistą rozmówcy, stanie zbyt blisko może nie być komfortowe, przez co nawiązanie rozmowy może być bardzo utrudnione. Kolejną kwestią jest zachowanie kontaktu wzrokowego z osobą, z którą rozmawiamy. Patrzenie w oczy oznacza, że jesteśmy szczerzy, lojalni, pewni swojego zdania i nie boimy się poruszać nowych tematów. Dobrze jest pamiętać o uśmiechu, dzięki czemu z pewnością zostaniemy odebrani jako osoby miłe i kulturalne. Odwracanie wzroku jest zwyczajnie niegrzeczne i sprawia, że druga osoba może poczuć się lekceważona. Skup się na patrzeniu na drugą osobę, to sprawi, że rozmówca będzie świadomy Twojego zaangażowania w rozmowę i chęci poznania jego opinii.

Jednocześnie istotną rolę odgrywa ułożenie rąk. Skierowanie palców w kierunku osoby, z którą rozmawiamy świadczy o zainteresowaniu. Z kolei krzyżowanie zarówno rąk, jak i nóg to negatywna oznaka dla przeciwnej strony.  Świadczy o zamknięciu się w sobie i braku chęci nawiązania konwersacji. Podobnie sprawa odnosi się do trzymania rąk w kieszeni, co jest bardzo niekulturalne. Ważne jest także gestykulowanie, jednak pamiętajmy, aby robić to z umiarem. Gestykulacja ułatwia nam okazanie emocji, jednak ich zbytnia intensywność może w pewnym sensie odstraszać rozmówcę. Wskazanie czegoś rękoma podczas dialogu to bez wątpienia przejaw zaangażowania i zaciekawienia poruszanym tematem. Raczej starajmy się nie bawić żadnymi gadżetami typu długopis, karteczka bądź telefonem. Jeśli nie wiemy, co zrobić z dłońmi, najlepiej będzie gdy położymy je jedna na drugiej. Wskazuje to na otwartość w kierunku drugiej osoby.

Nie bój się popełniać błędów i panuj nad emocjami

Wielu ludzi boryka się z nieśmiałością, której nie mogą przełamać. Nawiązanie relacji z osobą nieznajomą przysparza im wiele trudności, ponieważ zwyczajnie boją się popełnić błędu podczas rozmowy. Nie warto aż tak obawiać się popełnienia gafy – w końcu może to przydarzyć się każdemu z nas i powinno być to w pełni zrozumiałe dla drugiej strony. Jeśli zdecydujemy się zacząć rozmowę to nie warto martwić się drobnymi gafami. To w końcu praktyka czyni mistrza, a każda podjęta próba poprawia nasze zdolności interpersonalne. Zbyt duże skupienie się na tym, aby dobrze wypaść w oczach rozmówcy w większości przypadków przynosi marny efekt. Zebranie się na odwagę i podjęcie akcji jest wielkim sukcesem samym w sobie. A czy rozmowa wyjdzie lepiej czy gorzej nie ma aż takiego znaczenia. Ważne aby przełamywać swoje obawy. Najlepiej, gdy rozmowa wywiąże się spontanicznie i będziemy poruszać wiele tematów. Jeśli dany temat stanowi dla nas problem i nie chcemy się wypowiadać, pamiętaj, aby powiedzieć o tym rozmówcy. Komunikacja drugiej osobie naszych problemów z danym tematem, nie powinno być niczym wstydliwym. To przecież wzajemne zrozumienie jest podstawą dobrej komunikacji interpersonalnej. Inaczej zacznie nas to przerastać i będziemy się niepotrzebnie stresować.

Bardzo ważne jest panowanie nad emocjami. Jeśli stanowisko rozmówcy zwyczajnie nas zdenerwuje, pamiętajmy, aby nie wypowiadać słów w przypływie złości. W danej chwili nasze myśli mogą być przyćmione przez mocne emocje, dlatego warto sobie zadać pytanie czy chcielibyśmy sami usłyszeć to co zamierzamy powiedzieć. Nie tylko sprawimy ból stronie przeciwnej, ale z pewnością w dłuższej perspektywie czasu, będziemy żałować tego, co powiedzieliśmy. W przypadku, gdy Twoja konwersacja będzie o włos od konfliktu mów spokojnym, opanowanym głosem – nawet, jeśli rozmówca zacznie krzyczeć i manifestować swoje zdanie. Oczywiście wskazane jest, aby na krótki czas przerwać konwersację. W takiej sytuacji łatwiej jest przemyśleć to, co dokładnie chcemy przekazać bez niepotrzebnej kłótni. Jeśli w rozmowie pojawiają się nadmierne emocje, warto zastanowić się nad zmianą tematu, który spowodował poruszenie, o ile oczywiście jest taka możliwość. Jeśli nie jest to możliwe to warto zastanowić, czy w takim stanie mamy o czym rozmawiać z naszym partnerem rozmowy. Zbytnie wzburzenie nie sprzyja zrozumieniu się żadnej ze stron.

Więcej o korzystnym wypowiadaniu słów w przypływie złości przeczytasz w jedny, z naszych poprzednich wpisów – Mówię i staje się rzeczywiste.

Prowadź konwersację na poziomie

Porozumiewając się z drugim człowiekiem, zwróćmy uwagę na jakość prowadzonej konwersacji. Nawiązując relację warto być przede wszystkim lojalnym i prawdomównym w każdym temacie. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnych problemów, mających związek z wypowiedzianymi kłamstwami. Jeśli zaczynamy znajomość od kłamstwa to prędzej czy później wyjdzie ona na jaw. Czy chcemy, aby druga osoba zastanawiała się nad tym, które jeszcze słowa były kłamstwem? Jest to najprostszy sposób do utracenia zaufania. Cechę prawdomówności warto wpajać dzieciom już od najmłodszych lat. Bez wątpienia ułatwi im to nawiązywanie kontaktów przez całe życie, a uczciwość to niezwykle ważny aspekt. Bycie szczerym z samym sobą i innymi osobami jest kluczowe w relacjach międzyludzkich

Odwiedź nasz blog i dowiedz się czy panikować kiedy małe dziecko kłamie.

Co zatem oznacza stwierdzenie konwersacja na poziomie? To nic innego, jak uczciwa rozmowa dwóch osób. Lepiej, gdy będzie ona pozbawiona przekleństw, co niewątpliwie wpływa na przekaz wypowiedzianych słów. Sformułowania powinny być proste i jasne. Unikajmy slangu, języka branżowego jeśli nie jest niezbędny w konwersacji. Dzięki temu będą zrozumiałe dla każdego. Rozmawiając z drugim warto poruszyć każdy temat, a co za tym idzie przełamywać lody. Czasem należy wyjść poza swoją strefę komfortu i poruszać tematy, którymi na co dzień się nie zajmujemy. Gdy w danej kwestii udzielimy już wyczerpującej odpowiedzi, starajmy się szukać innego, równie ciekawego obszaru, sprzyjającego dalszej rozmowie.

Zadawanie pytań i aktywne słuchanie

Nie bójmy się zdawać pytań i rozwijać tematów. Unikajmy dominacji i poczucia wyższości nad rozmówcą. Chętnie udzielajmy odpowiedzi i informacji, jakie nabyliśmy na przestrzeni minionego czasu. Pamiętajmy o tym, że rozmowa nie jest żadną walką, a jedynie wymianą swoich spostrzeżeń i poglądów. Zarówno jedna, jak i druga strona ma pełne prawo do wyrażenia swojej indywidualnej opinii.

rozmowa dzieci

 

Jak nie bać się rozmawiać z ludźmi?

Strach przed nawiązaniem kontaktu z osobą nieznajomą towarzyszy nam nie od dziś. Niewątpliwie istnieje wiele sytuacji, w których chcemy, jednak boimy się zwyczajnie odezwać. Warto jednak odważyć się na ten pierwszy rok. Jak więc zacząć rozmowę? Kluczem do sukcesu jest otwarta postawa. Nie zamykajmy się na drugiego człowieka. Rozwijajmy tematy, starajmy się go poznać, zadawajmy pytania. Z pewnością takie działanie nakieruje rozmowę na właściwe tory.


Prócz rad wymienionych powyżej jest również kluczowy element o którym nie możemy zapomnieć. Nie bójmy się powiedzieć własnej opinii na dany temat. Ze strony miłego i serdecznego rozmówcy na pewno możemy liczyć na zrozumienie, nawet jeśli będzie towarzyszył nam stres. Staraj się rozbudowywać swoje odpowiedzi, jeśli zostaniesz o coś zapytany. Oprócz tego bierz czynny udział w dialogu oraz okazuj zainteresowanie. Bycie obecnym, kultura rozmowy i chęć poznania opinii innych osób są prostą drogą do sukcesu. Nie bójmy się rozmowy z innymi ludźmi, mimo że mogą mieć inne zdanie. Z pewnością zostanie to docenione przez drugą stronę. Jeśli
naprawdę masz problem z nawiązywaniem kontaktu z obcym człowiekiem, skorzystaj z solidnej terapii psychologicznej.

Podsumowanie

Sztuka prowadzenia dialogu jest to umiejętność, która bardzo przydaje się w życiu. Na własnej skórze odczuwamy problemy związane z trudnościami z nawiązywaniem kontaktów w szkole, pracy czy podczas spotkań towarzyskich. Bardzo często zdarza się tak, że w wyniku nieśmiałości mamy problem z nawiązaniem kontaktu z drugim człowiekiem. Tworzenie bariery pomiędzy nami a rozmówcą utrudnia funkcjonowanie w codziennym życiu. Dlatego też warto wiedzieć, jak rozmawiać z ludźmi. Bez wątpienia najistotniejsza jest otwartość na innych, zaangażowanie w rozmowę i aktywne słuchanie. Zrozum rozmówcę, pozwól mu powiedzieć co myśli. Pamiętaj, że podstawą relacji jest zrozumienie. Ludzie bardzo często mają problem z uszanowaniem odmiennego zdania drugiego człowieka, co jest bardzo ważne i stanowi fundament udanej konwersacji. Okazywanie zainteresowania poprzez kontakt wzrokowy, zadawanie pytania, czy skupienie się wyłącznie na rozmówcy to przepis na sukces. Dzięki zachowaniu tych kilku wskazówek możemy być pewni, że zostaniemy dobrze odebrani przez rozmówcę.