Przygotowani na kryzys – czy plan kryzysowy może działać?

Czy jesteś tak naprawdę gotowy na kryzys, który może nadejść? Pewnie kiedyś już jakiś przeżyłeś, pamiętasz odczucie niepokoju i zmęczenia, które poprzedzały załamanie. Profesjonalnie zarządzane firmy na całym świecie mają plan zarządzania i rozwiązania przygotowane na wypadek kryzysu. Tworzą je, aby zabezpieczyć interesy w sytuacji kryzysu gospodarczego lub przy wystąpieniu niebezpiecznych dla firmy okoliczności. Dzięki nim udaje się ograniczyć straty i zapewnić przetrwanie danej firmy. Czy człowiek też mógłby stworzyć dla siebie taki plan działania w kryzysie?

Jaki charakter, taki plan

Nie oszukujmy się, niektórzy z nas na pomysł spisywania planu postępowania w przypadku załamania nerwowego parskną śmiechem. Inni będą się bali, że ich obawy zostaną wyśmiane przez bliskich. Ale pozostali wezmą kilka głębokich oddechów… i przeczytają ten artykuł do końca, bo zdadzą sobie sprawę z tego, że każdy z nas może przeżywać kryzys.

Osoby cierpiące z powodu depresji lub nerwicy lękowej to grupa zwiększonego ryzyka wystąpienia kryzysu (https://www.psychologgia-plus.pl/blog/gdy-nasze-zycie-sie-rozsypuje-niczym-domek-z-kart-to-dobrze-czy-zle/) zdrowia psychicznego zwanego potocznie załamaniem nerwowym. Niektórzy z nas już wiedzą, jak sobie radzić ze swoimi przełomami. Wiedzą, że muszą spakować się, pojechać na tygodniowy urlop do chatki w lesie i przemyśleć swoje całe życie albo że wyjątkowo w tym okresie będą potrzebowali wsparcia bliskich i najchętniej spędzaliby dużo czasu z najbliższą rodziną lub przyjaciółmi. Są jednak też takie osoby, które nie wiedzą, jak poradzić sobie z trudną sytuacją, a samo nawet spisanie planu sprawiłoby, że poczułby się bezpieczniej.

Gdy kryzys nadchodzi

Dobrze przepracowany kryzys powinien dostarczyć wiele nowych informacji na temat samego siebie i umożliwić dokonanie pozytywnych przemian w swoim życiu. Tylko od nas jednak zależy, czy uda nam się zapanować nad trudną sytuacją. Im wcześniej zauważymy, że dzieje się coś niepokojącego i wyciągniemy rękę po pomoc, tym lepiej. O wiele łatwiej zareagować szybciej i sprawniej, jeżeli rozpoznamy kryzys i będziemy na niego przygotowani.

Nie musisz tego spisywać planu działania, ale możesz. Możesz podzielić się swoimi przemyśleniami z bliskimi, ale też możesz zachować go dla siebie. To Twoje narzędzie. Wykorzystaj go zgodnie z własnymi potrzebami, aby ochronić siebie i swoją rodzinę przed negatywnymi skutkami załamania nerwowego. Zabaw się w stratega. Zastanów się, jakie wartości są dla Ciebie najważniejsze. Potem spróbuj sobie przypomnieć, czy już kiedyś przeżywałeś jakiś kryzys. Jak reagowałeś na silne emocje. Czego próbowałeś, aby rozładować napięcie?

Strategia na kryzys

Tylko Ty wiesz, co Ci pomaga, kiedy czujesz się smutny, zły lub boisz się. Na samym początku zastanów się, co wywołuje w Tobie lęk i gniew. Jak sobie z tym radzisz? Może jesteś już w stanie wskazać osoby lub czynności, które pomagają Ci zwykle poczuć się lepiej. Masz jakieś miejsce, w którym czujesz się bezpiecznie? Całkiem możliwe, że jesteś jedyną osobą, która potrafi odpowiedzieć na te pytania, a przecież, kiedy czujesz się źle, chciałbyś, żeby Twoi bliscy wiedzieli, że np. potrzebujesz przestrzeni albo, że bardzo chcesz się przytulić.

Wiele osób nie lubi, kiedy w trudnych momentach ich bliscy przepełnieni dobrymi chęciami, próbują odebrać im kontrolę nad sytuacją. Chcą pomóc, ale osaczają, wprowadzają zamieszanie i pogarszają sytuację. Warto powiedzieć im szczerze i na spokojnie, czego od nich oczekujesz i czego tak naprawdę potrzebujesz. Zależy im na Tobie, więc z pewnością docenią Twoją szczerość i prośby.

Trudności emocjonalne i zaburzenia psychiczne nie przerażają tylko tych, którzy na nie cierpią. Otoczenie odczuwa nasz ból, smutek i widzi nasze rozterki. Ci, którym na nas zależy, martwią się o nas i niepokoją. Zastanawiają się, co dzieje się w Twojej głowie. Przedstawienie im takiego planu działania w przypadku kryzysu da im do zrozumienia, że jesteś świadomy i samodzielnie podejmujesz działania w kierunku poprawienia swojego samopoczucia.

Poznawaj siebie

Taki plan działania nie jest tylko narzędziem, które pomoże Ci opanować sytuację podczas gorszych okresów. Tworzenie go, zastanawianie się nad tym, co jest dla nas ważne, jak reagujemy, kiedy się boimy, czego się boimy i dlaczego, pozwala nam poznać samego siebie lepiej. Już sama świadomość tego, że reagujemy w określony sposób na jakieś sytuacje, pozwoli nam lepiej zapanować nad różnymi odruchami, nad którymi do tej pory nie do końca panowaliśmy.

Człowiek, który dobrze zna siebie, mniej obawia się tego, co przyniesie życie. Wie, że jest silny psychicznie i przygotowany na wyzwania. Nie musisz wypisywać sobie krok po kroku instrukcji postępowania. Po prostu poznawaj siebie i pozwól bliskim siebie zrozumieć, a problemy będziecie w stanie rozwiązywać razem, kiedy już nadejdą.