Pregoreksja – anoreksja w ciąży

leczenie anoreksji

Kolorowe magazyny oraz portale plotkarskie uwielbiają obserwować oraz publicznie komentować ciążową formę gwiazd. Nie dają zgody na najmniejszą słabość: znane przyszłe matki muszą wyglądać perfekcyjnie zarówno w ciąży, jak i tuż po porodzie. Wytykany jest im każdy dodatkowy kilogram lub zmiana kształtu sylwetki.

Kobiety karmione takimi przekazami zaczynają obawiać się naturalnych efektów ciąży: przyrostu wagi, zaokrąglenia bioder, powiększonego brzucha i pełniejszego biustu. W związku z tym dążą do tego, by w ciąży wyglądać tak, jakby w niej nie były. Stosują restrykcyjne diety, intensywnie ćwiczą, a nawet prowokują wymioty. Na pregoreksję szczególnie narażone są te dziewczyny, które wcześniej cierpiały na zaburzenia odżywiania. Jednym z objawów tego typu problemów jest brak akceptacji w stosunku do utraty kontroli nad własnym ciałem i jego wyglądem – co w czasie oczekiwania na dziecko jest nieuchronne. Podwyższonym ryzykiem obarczone są również panie wykonujące zawód związany z wyglądem zewnętrznym lub będące w centrum zainteresowania środków masowego przekazu, np. aktorki, modelki, piosenkarki lub kobiety udzielające się w polityce.

Jakie są objawy pregoreksji? Kobieta, która na nią cierpi:

– spożywa niskokaloryczne potrawy, w dodatku w niewielkich ilościach. Często tłumaczy to brakiem apetytu i nudnościami;

– ćwiczy – często dość intensywnie;

– stale kontroluje wagę – pregorektyczka często stawia sobie określone cele, np. aby przytyć w ciąży tylko kilka kilogramów albo mieścić się w spodnie sprzed ciąży;

– po posiłkach prowokuje wymioty, aby pozbyć się jedzenia (co tłumaczy dolegliwościami ciążowymi);

– często sięga po środki moczopędne i przeczyszczające (które są szczególnie niebezpieczne, gdyż  mogą wywołać poronienie albo doprowadzić do niedorozwoju fizycznego lub umysłowego dziecka).

Dieta kobiet w ciąży cierpiących na zaburzenia odżywiania nie pokrywa zapotrzebowania na witaminy, białko i mikroelementy niezbędne do prawidłowego rozwoju płodu oraz przygotowania organizmu matki na poród, połóg oraz okres karmienia piersią. Dodatkowo, aby zaspokoić swoje potrzeby dziecko czerpie niezbędne składniki odżywcze z organizmu matki, prowadząc tym samym swoją żywicielkę do osteoporozy, niedokrwistości i wielu innych zaburzeń wynikających z braku składników odżywczych.

Dowiedz się więcej o pregoreksji i umów na wizytę ze specjalistą.

W parze z ubogą dietą często idą intensywne ćwiczenia fizyczne, które zwiększają ryzyko powikłań ciąży np. niedotlenienia płodu lub odklejenia łożyska.

Jeśli zauważasz wymienione wyżej objawy u siebie lub bliskiej ci osoby – nie czekaj i zgłoś się po pomoc! Im szybsza interwencja, tym większe prawdopodobieństwo, że zaburzenia odżywiania nie zdążą wywołać spustoszenia w organizmie kobiety oraz rozwijającego się w niej przyszłego potomka.