Jak zmotywować się do pracy

Każdemu z nas zdarzyło się pomyśleć z niechęcią o swojej pracy. Niektórym ten stan utrzymuje się nawet dłużej, niż by tego chcieli. Jednak przekraczając niewidzialną granicę dorosłości, najczęściej znajdujemy sobie pracę i odtąd stajemy się odpowiedzialni i obowiązkowi. Kiedy jednak codzienne czynności służbowe zaczynają nas nużyć, co zrobić, aby zmotywować się do pracy?

 

Według wielu poradników dobrym pomysłem jest rozplanowanie sobie pracy i wyznaczenie celów. Przychodząc rano do pracy często jesteśmy rozkojarzeni. Warto, więc poświęcić trochę czasu, aby opracować sobie choćby tygodniowy plan pracy, który stopniowo będziemy każdego dnia realizować. Wyznaczając sobie cele, które musimy osiągnąć w zamierzonym terminie, będziemy bardziej skupieni na ich osiągnięciu.

 

Po drugie nie traktujmy pracy wyłącznie jako obowiązku. To prawda, że najczęściej ma ona dla nas właśnie taki charakter. Pamiętajmy jednak, że wszystko, z czym na co dzień się zmierzamy, możemy zapisać po stronie własnych doświadczeń. Wyciągnijmy z tego, jak najwięcej. Pracujmy dla siebie i uczmy się jak najwięcej. Być może zdobyta wiedza i umiejętności zaowocują w przyszłości, kiedy będziemy chcieli zmienić pracę, bądź otworzyć coś na własny rachunek.

 

Wiadomo, że nie każdy dzień w pracy jest usłany różami, jednak postarajmy się zmienić nasz tok myślenia. Zagłuszajmy negatywne myśli. Pomyślmy o pozytywnych aspektach, tego, co robimy i pod żadnym pozorem nie myślmy o przeszkodach. Każdy z Was ma pewnie wiele takich sytuacji, które zna z autopsji, kiedy sądziliście, że coś Wam nie wyjdzie, a jednak wszystko skończyło się happy endem. Poddając się na wstępie, trudno o szczęśliwy finał. Nie zniechęcajmy się, więc zbyt szybko.

 

Szukajcie dla siebie inspiracji, bo najlepszą motywacją są ludzie, którzy już osiągnęli sukces. Wiadomo, że każdy uczy się na własnych błędach, ale polegając na wskazówkach i doświadczeniu innych, możemy sobie ich trochę zaoszczędzić.

 

Dobra atmosfera w pracy jest również bardzo ważna. Należy dbać o kontakty ze swoimi współpracownikami, których w razie potrzeby możemy poprosić o pomoc. Najważniejsze jest też to, żeby nie ukrywać, jeśli z czymś sobie nie radzimy, bo to działa na nas demotywująco. Poza tym w ten sposób niczego się nie nauczymy, a tym samym nie rozwiążemy swojego problemu. Żadne pytanie nie jest zbędne w drodze do osiągnięcia celu. Mówiąc o relacjach z innymi pracownikami, musimy pamiętać o byciu asertywnym, jeśli działają na nas demotywująco. Warto jednak przy tym zachować zdrowy rozsądek, gdyż zwrócona nam uwaga, nie zawsze musi być zwykłą złośliwością, lecz czymś w rodzaju konstruktywnej krytyki.

 

Dobrą motywacją do pracy jest kolekcjonowanie małych sukcesów. Nie skupiajmy się wyłącznie na głównym celu. Wszystkie drobne osiągnięcia są równie cenne i sprawiają, że widać efekty naszych działań. Poza tym musimy być wobec siebie mniej krytyczni i nie przejmować się drobnymi niepowodzeniami, bo te potrafią silnie demotywować.

 

Kolejną wskazówką może być unikanie tego, co nas rozprasza. Pamiętajmy, że niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy, nie jest to czas i miejsce na roztrząsanie rzeczy  z nią niezwiązanych. Musimy bardziej skupiać się na swoich obowiązkach.

 

Nic nie działa równie motywująco, jak nagroda za dobrze wykonaną pracę. Wyznaczajmy sobie je po osiągnięciu założonych celów. Mogą to być drobne rzeczy, takie jak wypad do kina, czy teatru, albo zakupy. W każdym razie coś, co sprawia nam przyjemność, ale czego nie mamy okazji robić na co dzień.