Jak radzić sobie z bezsennością?

 Stres, niezdrowy oraz nieregularny tryb życia często sprawiają, że coraz częściej doświadczamy problemów ze snem. Nie możemy ich bagatelizować, ponieważ odbijają się negatywnie nie tylko na naszym wyglądzie i samopoczuciu, ale również na zdrowiu. Trudności z zaśnięciem, częste budzenie się w nocy lub kiepska jakość snu to poważne problemy, ale możemy z nimi skutecznie walczyć. Jak poradzić sobie z bezsennością?

 

Bezsenność coraz częściej nazywana jest chorobą cywilizacyjną, prawdziwą plagą naszych czasów. Żyjemy szybko, jesteśmy przepracowani i przemęczeni. Nakładamy na siebie zbyt wiele obowiązków i zobowiązań, które trudno nam wypełnić. Nie potrafimy odpoczywać, a nasze myśli wciąż krążą wokół pracy i kolejnych zadań do zrealizowania. Często cierpimy na różnego rodzaju nerwice i stany depresyjne – nierzadko nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Wciąż jesteśmy w biegu i funkcjonujemy na najwyższych obrotach. Trudno się dziwić, że kiedy po męczącym dniu w końcu znajdujemy się we własnym łóżku, wciąż nie potrafimy się odprężyć.

 

Oczywiście, przejściowe problemy ze snem nie stanowią niczego nadzwyczajnego. Chyba każdy z nas choć raz doświadczył kłopotów z zaśnięciem, niespokojnego snu, a nawet jednej lub kilku nieprzespanych nocy. Jeśli zjawisko to jest chwilowe i przejdzie w sposób samoistny – nie ma powodów do obaw. Takie reakcje mogą być naturalną odpowiedzią naszego organizmu na stresującą sytuację, zmianę otoczenia lub stylu życia. Gorzej, jeśli bezsenność utrzymuje się przez dłuższy czas. Wówczas trzeba niezwłocznie podjąć odpowiednie działania – w przeciwnym razie problemy ze snem mogą znacząco pogorszyć nasz komfort życia, wydajność oraz zdrowie (zarówno fizyczne, jak i psychiczne).

 

U każdego bezsenność może mieć inne przyczyny, a co za tym idzie – w przypadku każdej osoby skuteczne może okazać się zupełnie inne rozwiązanie. Jeśli nie jesteśmy pewni, co leży u podłoża naszych problemów, najlepiej będzie zadziałać kompleksowo, tzn. wdrożyć kilka metod jednocześnie.

 

Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, jest zadbanie o zdrowy i higieniczny tryb życia. Po pierwsze: warto ograniczyć kawę, papierosy oraz alkohol. Bezpośrednio przed snem możemy wypić napar z rumianku lub melisy. Oprócz tego dobrym pomysłem jest stosowanie zbilansowanej diety bogatej w niezbędne witaminy i minerały, za to ubogiej w cukry i tłuszcze. Ostatni posiłek w ciągu dnia należy spożyć maksymalnie 2-3 godziny przed położeniem się spać.

 

Kolejną niezwykle istotną rzeczą jest ruch fizyczny (najlepiej na świeżym powietrzu). Przed snem warto udać się na krótki spacer, który pozwoli nam się dotlenić i zrelaksować.

 

Bardzo istotne jest to, co robimy bezpośrednio przed spaniem. W dzisiejszych czasach niemal nieustannie towarzyszą nam urządzenia elektroniczne. Niebieskie światło pochodzące z ich ekranów pobudza i utrudnia zasypianie. Zamiast wpatrywać się w telewizor, wyświetlacz laptopa lub telefonu, przeczytaj odprężającą książkę lub przygotuj sobie ciepłą kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego. Jego zapach pomoże ci się rozluźnić i zrelaksować. Niezwykle ważne jest także regularne wietrzenie sypialni i utrzymywanie w niej optymalnej temperatury. W miejscu, w którym śpimy, nie powinno być za gorąco – wystarczy ok. 18 stopni. Należy również szczelnie zasłonić okna, by do naszych oczu nie docierało żadne światło.

 

Nawet jeśli w ciągu dnia czujesz silne zmęczenie, postaraj się unikać drzemek. Bezsenność często ma swoje źródło w zaburzeniach rytmu dobowego. Mają one miejsce m.in. wtedy, gdy każdego dnia kładziemy się o innej porze. Sypialnia i łóżko powinny nam służyć wyłącznie do snu oraz seksu (który również ułatwia zasypianie!) – niech nauka oraz praca odbywają się w innym pomieszczeniu, by sypialnia kojarzyła nam się wyłącznie z relaksem. Przed snem nie odbywajmy żadnych trudnych, stresujących rozmów. Postarajmy się odseparować od wszelkich źródeł nerwów i pobudzenia. Niektórym pomaga nauka technik relaksacyjnych. Przed położeniem się spać możemy posłuchać spokojnej, kojącej muzyki, pomedytować, poćwiczyć jogę lub zastosować ćwiczenia oddechowe.

 

Jeśli żadne z powyższych metod nie skutkują, możemy „poratować się” przyjmowaniem melatoniny, czyli hormonu naturalnie występującego w naszym organizmie, którego zadaniem jest regulowanie cyklu snu i czuwania. Czasami jego poziom spada, a my musimy posiłkować się jego zewnętrznym suplementowaniem. Melatonina działa znacznie łagodniej i mniej inwazyjnie niż inne, syntetyczne produkty, np. tabletki nasenne.

 

Warto pamiętać, że bezsenność może również wskazywać na inne problemy, np. stanowić tzw. maskę depresji. Czasami nawet sam zainteresowany nie zdaje sobie sprawy ze swojej choroby, winą za bezsenność obarczając przejściowe problemy lub stresujący tryb życia. Aby upewnić się, że kłopoty ze snem nie wskazują na nic poważniejszego, warto skonsultować się z psychologiem. Jeśli zauważy on niepokojące sygnały, będzie mógł w porę wdrożyć odpowiednie leczenie. Warto także udać się do lekarza w celu wykluczenia chorób somatycznych.