Czego nie może zabraknąć w zrównoważonym planie dnia każdego zdrowego człowieka?

Czasami mamy wrażenie, że jedne osoby wygrały zdrowie na loterii, a inne niezrozumiałym zrządzeniem losu mają znacznie słabszą kondycję, gorsze samopoczucie i odporność. Tymczasem tego typu czynniki możemy kształtować sami poprzez swoje codzienne zwyczaje i rytuały. Czym odznacza się harmonogram dnia zdrowego człowieka? Co zrobić, by lepiej zadbać o swój umysł i ciało?

Zdrowy styl życia od pewnego czasu stał się swego rodzaju modą. Coraz więcej osób zwraca uwagę na swoją dietę i codzienne nawyki. W mediach społecznościowych codziennie publikowane są setki zdjęć zdrowych koktajli, sałatek czy owsianek z dodatkami, a na każdym rogu jak grzyby po deszczu wyrastają kluby fitness, gabinety dietetyków oraz restauracje oferujące dania wegańskie, pozbawione cukru lub bezglutenowe. Ale czy to oznacza, że naprawdę wiemy, jak żyć zdrowo? A może błądzimy po omacku, stosując przypadkowe triki i należałoby usystematyzować swoją wiedzę? Jak wygląda dzień osoby dbającej o swoje samopoczucie i kondycję?


1. Pij wodę.


Wiele osób spędza długie godziny na dobieraniu wartościowych produktów spożywczych i komponowaniu zbilansowanych posiłków, jednak nie każda z nich pamięta o codziennym wypijaniu odpowiedniej ilości płynów. Tymczasem woda stanowi około 60-70% masy dorosłego człowieka i jej niedobór może mieć fatalny wpływ na nasze funkcjonowanie. Objawami takich braków mogą być na przykład bóle głowy i brzucha, ciągłe zmęczenie, pogorszenie stanu cery, włosów i paznokci, a nawet pogorszenie odporności i częste infekcje. Niektórzy piją tylko wtedy, gdy odczuwają silne pragnienie, nie zdając sobie sprawy z tego, że taka reakcja świadczy już o odwodnieniu organizmu – nie powinniśmy w ogóle do niej dopuszczać! Warto wyrobić sobie zdrowy nawyk i wypijać szklankę wody od razu po przebudzeniu (możemy również dodać do niej sok z cytryny i miód, dzięki temu będzie jeszcze zdrowsza).


2. Nie zapominaj o śniadaniach.


Wszyscy z pewnością słyszeliśmy o tym, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, jednak nie wszyscy lubimy sięgać po jedzenie od razu po wstaniu z łóżka. To błąd: rano nasz układ pokarmowy działa najsprawniej, dzięki czemu jest w stanie wyekstrahować jak najwięcej wartości ze skonsumowanych dań. Ponadto po nocy spada poziom glukozy (czyli cukru) we krwi. Zjedzenie śniadania bogatego w białko i złożone węglowodany zwiększa jasność umysłu, pozwalając nam efektywnie uczyć się lub pracować. 


3. Wysypiaj się.


Można zdrowo się odżywiać, uprawiać sport i wklepywać w skórę różnego rodzaju kremy, ale nasz wygląd i samopoczucie nie będą dobre, jeśli pozwolimy sobie na notoryczne zaniedbywanie snu. Podczas snu cały nasz organizm regeneruje się i nabiera sił na kolejny dzień. Podobnie dzieje się z umysłem, który potrzebuje odpoczynku, by właściwie funkcjonować. Pamiętajmy, że dorosły człowiek potrzebuje przeciętnie około 7-8 godzin snu i warto traktować te zalecenia naprawdę poważnie. Najlepszym pomieszczeniem do odpoczynku jest dobrze wywietrzona sypialnia, w której nie korzystamy z urządzeń elektronicznych i nie mamy telewizora. Światło emitowane przez tego typu sprzęty negatywnie wpływa na jakość naszego snu.


4. Uprawiaj sport


Aktywność fizyczna jest jednym z kluczowych elementów zdrowego trybu życia, jednak dzisiejszy tryb funkcjonowania rzadko jej sprzyja. Ciągle dokądś się spieszymy, przez co nie mamy czasu na wizytę na siłowni lub choćby krótki spacer. Poruszamy się samochodami lub środkami komunikacji miejskiej i całe dnie spędzamy za biurkiem. Zapominamy, że typowo siedzący tryb życia zwiększa niebezpieczeństwo wystąpienia otyłości, nadciśnienia, osteoporozy, miażdżycy, choroby niedokrwiennej serca, udaru mózgu, zawału serca oraz cukrzycy. W dodatku ruch pobudza wydzielanie endorfin, czyli tzw. „hormonów szczęścia“. W efekcie poprawia się nasze samopoczucie i dotleniamy mózg, czego efektami są lepsza pamięć oraz spokojniejszy sen. Jeżeli nie masz czasu na regularne uprawianie jakiegoś wymagającego sportu, postaraj się ruszać jak najwięcej podczas codziennych czynności: zamiast wracać z pracy autobusem, przejdź się pieszo, a także nie korzystaj z windy, zaś wchodź schodami


5. Nie stresuj się


Notorycznie zapominamy, że ciało i umysł nie są zupełnie odrębnymi bytami i oddziałują na siebie nawzajem bardziej, niż moglibyśmy przypuszczać. Chroniczny stres może wyrządzić nam ogromną krzywdę, pogarszając naszą odporność, zmniejszając wydajność i objawiając się różnego rodzaju symptomami somatycznymi, np. bólem głowy, niestrawnością czy zaburzeniami snu. Warto codziennie wygospodarować chociaż chwilę dla siebie, podczas której przeczytamy kilka stron dobrej książki, obejrzymy film lub serial, spotkamy się ze znajomymi lub weźmiemy relaksującą kąpiel. Pamiętajmy również o pracy nad swoją samooceną. Zdrowy człowiek to jednocześnie szczęśliwy człowiek. Nie pozwalajmy, by na drodze do zdrowego stylu życia stanęły nam negatywne komentarze współpracowników, dziesiątki pilnych spraw do załatwienia czy sprzeczki z rodziną.